TOP 10 ALIMENTE “PERICULOASE”

Topul urmator  s-a nascut la initiativa redactiei ziarului Adevarul si are scopul de a sensibiliza parintii si deopotriva bunicii despre cele mai frecvente greseli din alimentatia copiilor.

1. Chipsurile:

  • chiar daca au la baza cartoful, o leguma sanatoasa daca este consumata in cantitati moderate si corect preparata termic sunt printre cele mai nocive produse de pe piata;
  • modul de preparare, in speta prajirea este un proces “chimic”(de oxidare, hidrolizare si polimerizare) ce duce la formarea unor cantitati uriase de produsi toxici, in special acrilamida si acroleina, substante considerate neurotoxice(afecteaza sistemul nervos) si cancerigene; toxicitatea acestora se manifesta si asupra ficatului, pancreasului si rinichilor; de asemenea prin prajire se pierd o mare parte din proprietatile nutritionale ale cartofului  si, totodata creste densitatea calorica: astfel daca 100g de cartofi fierti aduc un aport caloric de 90Kcal, 100g de chipsuri aduc de peste 5 ori mai mult, in jur de 500kcal; densitatea calorica crescuta interfera cu aportul caloric per 24 de ore avand ca si consecinta carente vitaminice si minerale importante, precum si un risc major de aparitie a supraponderabilitatii si obezitatii.
  • continutul mare de sare, glutamat, aditivi si arome sintetice(cascaval, barbeque,branza, etc)  contibuie suplimentar la efectul nociv asupra intregului organism; mai mult, procentul ridicat de acizi grasi saturati(grasimi “nesanatoase”) contribuie la cresterea riscului de afectiuni cardio-vasculare(hipertensiune arteriala, infarct miocardic, accident vascular,etc) si dislipidemii(cresterea grasimilor si alterarea raportului dintre ele);

 2.Iaurturile cu fructe:

  • iaurtul este un produs de baza care ar trebui sa se regaseasca zilnic atat in alimentatia copiilor cat si a adultilor; este vorba insa de iaurtul pur, nu de cel care are adaugate fructe, fructe a caror valoare biologica este net inferioara fata de fructele proaspete pe care le putem adauga in iaurtul natur;mai mult, continutul de zahar este uneori nepermis de mare, mai ales daca vorbim de iaurturile “dedicate” copiilor care ar trebui lipsite de zahar si indulcitori;
  • contin amidon modificat, coloranti, aditivi, acidifianti(frecvent citrat de sodium), substante care nu aduc niciun beneficiu sanatatii;
  • pot fi inlocuite de iaurturile simple la care se pot adauga bucati de fructe proaspete, seminte(dovleac, nuci, migdale, etc), stafide, curmale sau cereale neprocesate de tipul fulgilor de ovaz, taratelor de grau, meiului,etc.

 3. Sucurile “naturale”:

  • trebuie clar diferentiate de “fresh-urile” care se prepara in casa;
  • chiar daca continutul de suc natural depaseste in unele sortimente 50-70%, este un suc tratat termic, care si-a pierdut mult din proprietatile nutritionale(vitamine, minerale, fibre, antioxidanti);frecvent sunt adaugati coloranti, acidifianti, rolul ultimilor in aparitia cariilor dentare fiind binecunoscut;
  • continut variabil de zahar care aduce un plus caloric nejustificat, asa zisele “calorii goale” care interfera cu aportul caloric per 24 de ore in detrimental altor nutrient esentiali in alimentatie;(ex: un astfel de suc oferit cu o ora inainte de masa principala va avea ca efect diminuarea apetitului si in consecinta o masa mai redusa cantitativ, masa menita a aduce proteine, carbohidrati, grasimi, esentiale pentru o crestere armonioasa);
  • se recomanda a se inlocui cu freshuri preparate proaspat in casa sau, varianta ideala este aceea a consumului de fructe proaspete deoarece prin stoarcere se pierd cantitati importante de fibre extreme de utile in procesul de digestie;

 4. Sucurile la doza:

  • sucurile carbogazoase sunt printre cele mai nocive datorita in primul rand continutului mare de zaharuri dar si a aditivilor si diferitelor arome pe care le contin; nici varianta “light” nu este una accepta mai ales in cazul copiilor, aceasta nefiind cu nimic mai sanatoasa decat varianta clasica;consecintele consumului pe termen lung sunt diverse, incepand de la probleme legate de greutate(suprapondere, obezitate) pana la deficite vitaminice si minerale(in special deficit de calciu cu scaderea consecutiva a densitatii osoase) si bineinteles favorizarea problemelor dentare atat din cauza excesului de zahar cat si a acidifiantilor folositi;
  • dincolo de efectele nocive ale sucurilor din aceste ambalaje se mai adauga si efectele toxice ale aluminiului, aluminiu care se regaseste si in alte ambalaje(cutii, casserole, folia alimentara de ex) dar chiar si in aditivii alimentari (E-urile, in special E-173, E-520, E-521,E-522,E-523, E-559 ) si in compozitia fructelor si legumelor confiate dar si a unora dintre dulciuri(bomboane in special); sunt chiar medicamente care au in compozitia lor aluminiu(ex: antiacidele). In doze mai mari decat cele permise, aluminiul are efecte toxice asupra sistemului nervos, interfera cu transportul fierului, determina demineralizarea oaselor.

 5. Ceaiurile racoritoare:

  • sunt mai debraba incadrabile in categoria sucurilor si nu a ceaiurilor; ceaiurile au la baza diverse plante medicinale si sunt folosite ca alternative sau ca si adjuvant in diverse afectiuni medicale;
  • beneficiile acestora pentru sanatate sunt zero, aportul de calorii “goale” fiind insa unul semnificativ;
  • se consuma preponderant vara ca si alternativa pentru hidratare insa de multe ori efectul este cel invers, datorita continutului mare de zaharuri;

 6. Cerealele:

  • cerealele in sine reprezinta o componenta alimentara importanta in nutritia copiilor si a adultilor deopotriva; trebuie insa facuta o diferentiere clara intre cerealele neprocesate(integrale) si cele imbogatite cu zaharuri, arome, coloranti si alti aditivi; daca cele din prima categorie furnizeaza un aport corespunzator de carbohidrati si fibre, cele din ultima categorie se detaseaza prin continutul urias in zaharuri care duce la modificarea indicelui glicemic cu suprasolicitarea pancreasului;aportul caloric al unei astfel de portii este urias iar consumul zilnic poate predispune la aparitia obezitatii;
  • chiar daca sunt imbogatite cu vitamine si minerale, valoarea biologica a acestora este redusa, fiind produsi de sinteza, net inferiori  vitaminelor si mineralelor care se regasesc in stare pura in fructe, legume,etc;
  • o alternativa sanatosa o reprezinta fulgii de ovaz,orz, meiul, etc eventual combinate cu fructe si/sau seminte;

 7. Cornuri/prajituri/produse de patiserie ambalate(“micile gustari sanatoase”):

  •  foarte des intalnite in alimentatia copiilor, fiind frecvent folosite pe post de recompense astfel incat copilasii le asociaza cu ceva “pretios” pentru care trebuie sa lupte; greseala apartine parintilor dar si bunicilor care in semn de dragoste ofera dulciuri in locul altor recompense mult mai sanatoase;
  • reclamele in care sunt promovate ca si gustari sanatoase, asocierea de supereroi si diverse concursuri cresc foarte mult consumul acestor produse; gustarile se recomanda a fi compuse din fructe si/sau iaurt natur, nicidecum prajiturele sau cornuri cu diverse crème, arome;in aceeasi categorie as mentiona produsele de patiserie care au la baza grasimi hidrogenate(nesaturate) ce le confera o durata mai mare de valabilitate precum si un aspect pufos, apetisant; consumul pe termen lung al acestor grasimi care creste fractiunea LDL a colesterolului(fractiunea “periculoasa”) consta in cresterea riscului de boli cerebro-vasculare, cardiace, dislipidemii, obezitate,diabet zaharat;
  • consecintele consumului pe termen scurt sunt reprezentate de aceeasi alterare a echilibrului nutritional cu preponderenta zaharurilor cu absorbtie rapida iar pe termen lung se asociaza cu cresterea riscului de obezitate, alergii, carente de vitamine si minerale;

 8. Borcanase:

  • cele destinate bebelusilor sunt produse in general de firme cu traditie in nutritia pediatrica si trebuie sa respecte niste reguli foarte stricte impuse de Uniunea Europeana privind compozitia acestora; astfel sarea nu se recomanda in primul an de viata si cu toate acestea pe eticheta este precizat nivelul de NaCl(sare) insa este sarea pe care o contin alimentele respective in mod natural, fara a adauga sare ca atare;
  • constituie o alternativa pentru concedii, vizite, etc insa nu ar trebui sa se regaseasca zilnic in alimentatia bebelusilor; chiar daca unele firme ne asigura ca ingredientele sunt organice(exista si certificarea Uniunii Europene in acest sens), vorbim de un process industrial, la care se adauga pasteurizarea, cea care explica durata mare de valabilitate a unui astfel de produs;
  • pot fi utile atunci cand se incepe diversificarea si nu avem la dispozitie un sortiment foarte mare de frcute proaspete(cum se intampla frecvent iarna) sau avem de-a face cu un bebelus “mofturos” care refuza fructele disponibile pe piata.
  • conservele insa, de tipul pate, conserve de peste, sau alte legume conservate nu ar trebui sa se regaseasca in alimentatia copiilor datorita ingredientele folosite si adaosurilor de tipul aditivi, agenti de ingrosare, potentiatori de gust, etc;

 9. Bomboane, jeleuri, gume:

  • contin ca si ingredient de baza zaharul, la care se adauga binecunoscutii aditivi, coloranti, potentiatori de aroma;
  • consumul de dulciuri in general determina o stare de bine insa consecintele asupra organismului sunt devastatoare, pancreasul fiind suprasolicitat sa produca o cantitate suplimentara de insulina pentru  a “procesa” excesul de zaharuri;
  • pe langa faptul ca nu aduc substante folositoare organismului mai contribuie in plus si la pierderea celor utile:calciu, fier, magneziu, crom, vitamine(grupul B, C,etc);
  • riscul de obezitate, boli cardio-vasculare, diabet zaharat dar si problemele dentare  asociate ar trebui sa sensibilizeze parintii si bunicii atunci cand aleg sa ofere astfel de produse copiilor.

 10. Mezelurile:

  • foarte prezente in alimentatia copiilor, chiar si a bebelusilor, reclamele de la TV au in general ca si personaje principale copii foarte draguti care indeamna la consum, parintii administrandu-le ca si substituent al proteinelor de origine animal(recomandate la copii avand in vedere procesul accentuat de crestere si care se regasesc in carne, ou, ficat);
  • acestea au un continut uriasi de aditivi si potentiatori de gust. De exemplu, contin foarte multi nitrati si nitriti de sodiu si potasiu care, sub actiunea proteinelor se transforma in substante toxice ce cresc riscul de cancer gastric. Mai mult,in doze mari nitritii blocheaza transportul oxigenului de catre sange, afectand oxigenarea celor mai importante organe, consumul frecvent de mezeluri putand cauza complicatii respiratorii, mai frecvente la bebelusi si copiii mici. Excesul de fosfati are consecinte negative asupra metabolismului fosfo-calcic, blocand fixarea calciului, un element deosebit de important avand in vedere procesul accelerat de crestere din primii ani de viata;
  • glutamatul monosodic, un potentiator de gust extrem de frecvent in mezeluri ofera acestora un gust bun care stimuleaza apetitul, avand consecinte asupra curbei ponderale, obezitatea infantila fiind in continua crestere, influentata atat de regimul alimentar cat si de sedentarism;
  • faina de soia, colorantii,aromele sintetice sunt recunoscute ca fiind implicate in aparitia si intretinerea diverselor forme de alergii, cu atat mai severe cu cat aceste produse sunt introduse mai devreme in alimentatia copiilor;
  • sarea si zaharul in exces sunt binecunoscute pentru efectele nocive asupra metabolismului in general.

In consecinta, consumul de mezeluri se coreleaza cu cresterea riscului de obezitate, carente de vitamine si minerale, alergii iar pe termen lung, cu riscul de a dezvolta diferite tumori, in special cu localizare digestiva(gastric, colon, pancreas) dar chiar si cu cancerul la san/prostata.

Acest TOP 10 ar putea fi extins, pe piata existand multe alimente si produse alimentare care nu ar trebui sa se regaseasca in alimentatia copiilor, indiferent de varsta. Fiti un exemplu dvs, obiceiurile alimentare, atat cele sanatoase cat si cele nesanatoase se dobandesc din familie!

 

 

18 Responses to TOP 10 ALIMENTE “PERICULOASE”

  1. catalina galici says:

    O idee foarte buna, doamna doctor, acest articol. Eu il voi trimite tuturor mamicilor si le voi indruma sa il citeasca pe toate cele care ma critica pentru refuzul meu constant in a-i administra fetitei mele de 1 an si 2 luni mezeluri, crenwursti, chips-uri, sticks-uri, sucuri din comert si care imi spun ca sunt putin sarita de pe fix ca ii gatesc zilnic fetitei mele, trezindu-ma la ora şase dimineasta pentru a-i face mancare proaspata, pentru ca apoi sa plec la servici. Toate mi-au spus ca voi face din ea un copil fitos, alergic, bolnavicios dar, chiar si asa sa fie, , imi asum riscul. Nu stiu daca gresesc dar inca nu sunt pregatita sa ii dau Dariei sa manance din mancarea noastra, chiar faca gatesc destul de usor şi pentru noi. Mi-am spus ca macar pana la un an si sase luni-2 ani sa incerc sa o feresc de alimentele nocive si incercam, atat eu cat si tatal ei, sa ii insuflam un comportament alimentar cat mai echilibrat. Poate multe mamici si poate chiar si dumneavoastra ne condamnati conduita, dar eu asta simt si asta fac. Cu mult respect, cu multumiri pentru ce faceti pentru noi si cu urari de bine, sa aveti o primavara frumoasa si o viata asemenea.

    • delia chira says:

      Buna ziua,
      In primul rand felicitari pentru obiceiurile alimentare; personal raman la parerea ca regimul alimentar corect, asigura pe langa o dezvoltare armonioasa si o preventie pentru bolile cronice, din ce in ce mai frecvente de la varste fragede; am pacienti, cu varste de 9-10 ani cu valori foarte mari ale colesterolului, cu un regim alimentar complet dezechilibrat, cu multe kg in plus si, mai tragic este ca vina apartine in totalitate parintilor iar o parte din ei nu par sa constientizeze pericolul la care-i expun. Datoria mea ca medic este sa promovez o alimentatie cat mai sanatoasa si echilibrata, sa conving parintii si, de ce nu copiii de importanta acesteia. La final, decizia si responsabilitatea apartine in intregime parintilor. Va doresc multa sanatate si, va mai astept ori de cate ori aveti nevoie!

  2. camelia says:

    buna ziua.
    multumim pentru sfaturile utile. recunosc ca i-am dat baietelului meu iaurt de la farmacie desi aveam indoieli in privinta lui.
    ma puteti ajuta in privinta iaurtului? ce iaurt as putea sa ii dau?
    se poate ca doamna catalina galici sa imi ofere cateva retete pe care le face pentru copilas?

    • catalina galici says:

      Sper sa nu se supere doamna doctor ca indraznesc sa va recomand retete pentru copilas, dar stiu ce greu imi este si mie sa ii gatesc mereu altceva, sa nu se plictiseasca. In privina iaurtului, si eu ii dau iaurt din comert, insa nu din cel cu fructe si nu din cel la care se face o reclama agresiva. Eu ii cumpar Dariei un iaurt facut la Bistrita, cu un termen de garantie foarte scurt, cu un continut ponderat de grasime. Nu pot sa ii dau numele, ca sa nu fac reclama. In privinta gatitului, Daria este mare amatoare de spanac, pe care îl prepar cu usturoi, lapte si smantana, ii mai fac sos de rosii, piure de legume in care adaug putin unt, supa de gaina, supa de vacuta, de perisoare, de legume. II fac pasta de peste, pe care il coc in cuptor, apoi il rup bucatele mici, pentru ca Daria nu suporta nimic pasat, adaug un pic de ceapa verde şi zeama de lamaie si un pic de lapte, ca sa il inmoi. De asemenea, ii fac pateu din ficatel fiert, in care pun unt, lapte, ceapa, un pic de nucsoara, patrunjel si putin cimbru. Pasta de branza este la ordinea zilei, cu smantana, ceapa verde si patrunjel sau marar, pasta de urda. Ii fac mancarica de pastai, carne de vita cu ananas sau cu sos de visine, i-am facut si carne de curcan cu gutuie, pe care a devorat-o. Pilaful este din nou un aliment care se regaseste in meniul nostru, facut cu piept de pui sau de curcan si acum vreau sa incerc sa ii fac si cu pipote si inima. De asemenea, ca desert ii fac budinca de orez cu mar copt si scortisoara, in care nu adaug zahăr, in schimb pun un pic de coaja de lamaie sau portocala, pe care in prealabil le-am spalat si fiert putin, apoi le-am tocat marunt, le-am asezat in borcan si le pastrez in frigider. II mai fac si gratar ( de fapt nu chiar gratar, pentru ca fac la cuptor) din piept de pui sau curcan. Cand nu am timp de alte garnituri, pun carne la fiert in supa si ii prepar o salata din carne taiata marunt, cu legume fierte din supa, in care adaug putin patrungel, un pic de ceapa verde si iaurt. Este un deliciu, Dariei ii place mult. Mancam multe fructe, facute piure ( banana, avocado, mar, para, mango, ananas, i-am pus chiar si o bucatica mica de capsuna, si peste toate storc un pic de zeama de lamaie, pentru ca zânuţei mele ii place gustul un pic mai acrisor. Cam asta este ceea ce mancam noi zilnic. Sper sa va fie de folos si daca vreti mai multe detalii, spuneti-mi si va dau adresa mea de e-mail, pentru ca nu vreau sa o supar pe doamna doctor ca imi permit sa dau sfaturi pe un site creat de dumneaei. Va doresc sa cresteti mari si sa fiti sanatosi. Cu drag.

  3. camelia says:

    buna ziua, dna catalina galici. sper din tot sufletul sa nu se supere doamna doctor pentru ca am corespondat pe acest site. doresc sa pastram legatura,putem socializa pe facebook (camelia ciobanu)sau prin email (vb_camelia@yahoo.fr). multumesc.

  4. delia chira says:

    Buna ziua,
    Desi am conceput acest site doar pentru informatii medicale si am fost, cu mici exceptii singurul comentator, de data asta ma bucur pentru informatiile care le-ati oferit si, sper ca,cat mai multe mamici sa citeasca si, mai important sa puna in practica recomandarile dvs. Felicitari si multa sanatate!

  5. geta says:

    buna seara,
    d-na dr, am inteles de la alte mamici ca sanii bebeluselor se pot dezvolta din cauza carnii de pui din comert. Dvs ce parere aveti?I-am palpat sanii fetitei mele de 1 an si 3luni si am simtit ca niste pietricele tari. Este ceva normal sau poate fi o dereglare hormonala?

    • delia chira says:

      Buna ziua,
      In limbaj medical, ceea ce descrieti dvs se numeste telarha; poate sa fie izolata sau poate sa faca parte din tabloul unei dereglari hormonale(pubertate precoce); in peste 80% din cauze aceasta dereglare este idiopatica adica inca nu s-a demonstrat o cauza anume; mai exista situatia in care, cresterea in dimensiuni a glandelor mamare este prezenta de la nastere, in cadrul crizei genitale care se datoreaza trecerii hormonilor materni si, poate persista luni de zile; in situatia dvs as recomanda sa discutati cu medicul curant care stie cel mai bine cum a evoluat dimensiunea glandelor mamare de la nastere pana in prezent. O cauzalitate directa intre consumul de carne si telarha precoce/pubertate precoce nu a putut fi stabilita pana in prezent. Va doresc numai bine iar daca mai aveti si alte intrebari, le astept cu drag!

  6. liliana says:

    draga doamna doctor, sunt pentru a doua oara Mama, am o fetita de 4 ani perfect sanatoasa si acum un baietel de 6 luni cu Probleme. Spre nenorocul lui bebelusului i s-a pus in a treia zi de viata diagnosticul Morbus Hirschsprung si spre norocul lui s-a nascut in Germania drept urmare la 3 luni si jumatate a fost operat, cei aproximativ 18 cm de intestin nefunctionabili au fost extirpati …drept urmare a inceput sa aiba scaun singur( pana la opertaie ii scoteam efectiv scaunul cu ajutorul unei sonde urinare ) cam la 5-6 zile In toata aceasta perioada l-am alaptat natural si de aprox o sapt am inceput sa-i dau piure de mere, prune , morcov si spre fericirea mea are scaun zilnic. Intrebarea mea este:cu ce sa continui,ce Alimente sa evit pt a preveni constipatia…? Va multumesc anticipat!

    • delia chira says:

      Buna ziua,
      In mod normal daca a fost extirpata intreaga zona aganglionara nu ar trebui sa existe probleme cu tranzitul intestinal; personal as recomanda un regim fara restrictii, incercand insa sa combinati alimentele laxative atunci cand va primi alimente care incetinesc tranztitul intestinal; de ex daca primeste piure de morcov, in ziua respectiva trebuie sa primeasca fie para, fie dovlecel; de asemenea banana, branza de vaci trebuie intotdeauna combinate cu fructe laxative(pere, prune, suc proaspat de portocala, mar,etc). Va doresc sa cresteti mari iar daca mai sunt si late intrebari, le astept cu drag!

      • relia60 says:

        buna ziua d-na dr !va rog sa-mi spuneti daca infectia urinara poate apare la o fetita de 9 luni, din cauza unei raceli .va multumesc anticipat

        • delia chira says:

          Buna ziua,
          Infectia urinara este o infectie bacteriana, cel mai frecvent cu bacteria Ecoli sau Klebsiella; infectiile respiratorii sunt in general de cauza virala; intre cele doua nu exista nicio relatie, sunt doua cauze diferite;

  7. Andy says:

    Buna ziua
    Fetita mea de 1 an si 3 luni nu mai prea agreaza laptele (formula de lapta Aptamil). Seara nu mai vrea sa bea aproape deloc si dimineata numai 100 ml.
    Ma puteti ajuta cu un sfat?
    Multumesc

    • admin says:

      Buna ziua,
      Nu ati precizat care este regimul alimentar in afara de lapticul respectiv; cantitatea nu reprezinta neaparat o problema, daca exista suplimentar produse lactate, daca consuma proteine de origine animala(carne, peste, ou), legume, fructe si cereale are asigurata o nutritie echilibrata.

  8. Andy says:

    Regimul alimentar contine carne (curcan, gaina , vita, peste) legume, fructe, oua. cereale si branzica de vaci pe care o adaug in piureul de fructe. Nu mai vrea sa manance nici un fel de iaurt. A mancat o perioada.
    Mananca orice cu exceptia iaurtului si de vreo saptamana laptele nu il mai bea ca de obicei. Daca ii prepar orez cu lapte de exemplu manaca fara nici o problema (orezul cu lapte are si un pic de zahar).

    • admin says:

      Incercati sa camuflati laptele(cum ati facut-o cu orezul); pt indulcire puteti folosi sirop de artar,stevie, agave sau puteti fierbe in laptele respectiv prune uscate/curmale/smochine, fructe care sunt foarte dulci si pot fi folosite cu succes pt indulcirea altor preprate. Nu insistati cu laptele, cel mai probabil este o etapa trecatoare; dintre produsele lactate puteti incerca alt fel de iaurt(alta firma, alta concentratie de grasime), eventual adaugati cereale, seminte, fructe pt a oferi diverse alternative; de asemenea, branza telemea(vaca/capra), crema de branza, urda. mozarela bulgari, unt, smantana pot fi oferite ca si inlocuitori pentru lapte.Sanatate va doresc!

  9. iulia says:

    Buna Ziua!
    Fetita mea are 3 luni si din lipsa laptelui matern i-am dat lapte praf prima oara milupa 1 si din cauza ca-l dadea aproape tot afara am renuntat la milupa si am trecut pe nan 1. Acum am vb cu medicul de familie (care are ceva experienta) daca pot trece pe lapte de vaca direct de la sursa si mi-a zic ca pot sa-i dau doar cu muciulagiu de orezprima oara su dupa aia pot sa-i dau simplu fara sa-l diluez cu apa sau ceai. Eu as mai vrea inca o parere. Este bun laptele de vaca la 3luni si daca sunt riscurii. Va multumesc!!
    Ps: medicul de familie nu este pediatru dar are in grija mai mult de jumatate din copii orasului nostru.

    • Dr. Delia CHIRA says:

      Buna ziua,
      Permiteti-mi sa ma revolt ca, acum cand toate forurile internationale incearca sa sustina alaptarea sau dupa caz alimentatia artificiala(cu formula de lapte praf adaptata varstei), un medic, “CU EXPERIENTA” nu numai ca nu v-a incurajat/sustinut sa alaptati ba, mai si recomanda lapte de vaca de la 3 luni si, pe deasupra si orez; oriunde ati cauta nu veti mai gasi astfel de recomandari. Un medic, oricata experienta ar avea este dator sa fie la curent cu noile recomandari, sa-si adapteze experineta la noile studii medicale, sunt sute de astfel de studii care indica efectele nocive ce se pot asocia cu introducerea atat de timpurie a laptelui de vaca. Cred ca v-am raspuns intrebarilor iar daca sunt si alte nelamuriri, le astept cu drag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sitemap